Structura corpului energetic uman


Centrii energetici si functiile lor

In cele ce urmeaza vom parcurge viziunea hindusa asupra structurii subtile si functionarii fiintei umane din punct de vedere energetic.

Meridianele energetice – asa cum sunt descrise in acceptiunea chineza – fiind linii de camp in campul morfogenetic al fiintei umane, se gasesc localizate la nivelul corpului eteric. Biocampul uman prezinta mai multe astfel de structuri, denumite „vehicule” in gandirea hindusa, avand functia de interfete cu lumile subtile in care fiinteaza si evolueaza.

Meridianele energetice se proiecteaza pe de o parte in corpul fizic drept ghiduri de unda din cristale lichide – in lichidul intracelular, pe de alta parte se proiecteaza drept linii de camp cu frecventele armonicilor superioare in „corpurile superioare” ale anatomiei subtile, la nivelurile corespunzatoare. Acolo unde formeaza „noduri de camp” sau se intersecteaza de 7 ori – adica intr-un „vartej” prin 7 „corpuri”, apare un punct de presopunctura / acupunctura, intersectia a 14 meridiane – doua linii de camp suprapuse prin cele 7 straturi ale fiintei umane – determina un centru energetic minor, numit chakra secundara, iar intersectia a 21 de meridiane = 3×7 determina un centru energetic major, denumit chakra principala.

Denumirea de Chakra provine din limba sanscrita si are semnificatia unei roti – „chakra” inseamna „invarteala” . Chakrele „eterice” se proiecteaza la suprafata corpului eteric, cam la 6-10 mm departare de piele, de grosimea unui deget. Ele pot fi percepute vizual ca niste adancituri structurate, cu aspect de farfurioara sau de palnie, care se invart rapid, ca niste sorburi prin care se leaga „corpurile energetice”, insotite de irizatii luminoase.

Prin chakre curge Qi-ul sau Prana, flux energetic de importanta vitala pentru corpul eteric. Practic, fiecare vietate si deci fiecare persoana dispune de asemenea chakre, chiar daca aspectul si functionarea lor difera considerabil de la individ la individ. Cand dezvoltarea chakrelor este deficitara, acestea prezinta o slaba radianta iar particulele eterice se invart in dizarmonie, functia lor fiind rezumata la „relanti”, adica numai la transmiterea energiei prin deschiderea si legaturile chakrelor in straturile corpurilor subtile. Daca pe de alta parte individul este echilibrat si elevat spiritual, chakrele stralucesc si emit o lumina oritoare, vibranta, asemanatoare stelelor. Dimensiunile chakrelor variaza de la om la om si la acelasi individ in functie de starea sa de moment, cu diametre cuprinse intre latimea unui deget si un lat de o palma – intre 3 si 20 de cm.

La nivelul corpului eteric chakrele exercita doua functii vitale:

  1. Vehiculeaza prana in interiorul vehiculului vital – corp fizic + corp eteric
  2. Retransmit calitatile si impulsurile venite de la corpul emotional – corpul imediat urmator celui eteric – catre corpul vital – corpul fizic impreuna cu fiziologia acestuia.

Putem spune ca centrii energetici reprezinta porti de comunicare subtile intre diferitele corpuri, aferente diferitelor planuri ale existentei. Chakrele preiau prana sau fluxul purtator de energie vitala Qi din straturile superioare ale existentei, apoi o filtreaza si o distribuie prin meridianele energetice catre sistemele si aparatele functionale ale fiintei vii – sistemul nervos, glandele endocrine, sange si limfa, apoi catre tesuturi, fiecarei celule in parte.

Structura chakrelor se regaseste la nivele din ce in ce mai fine, in organe, tesuturi si pana la nivel celular in parte. Practic, fiecare celula reflecta armonia subtila prin chakre minuscule corespondente si prin corpuri energetice miniaturale aferente.

Chakrele secundare se proiecteaza si ele pe suprafata corpului fizic: cate una in spatele fiecarui ochi, cate una in fata fiecarei urechi, cate una deasupra fiecarei clavicule, cate una pe fiecare san, una deasupra timusului, una in zona ficatului, una in regiunea stomacului, doua legate de complexul splina-pancreas, cate una in legatura cu fiecare gonada, cate una in fiecare palma, cate una inapoia genunchilor si cate una in talpa fiecarui picior. La articulatiile mainilor si picioarelor – glezne – sunt localizate chakre tertiare, care constituie proiectii ale chakrelor din palme si din talpi.

Cei 7 centri energetici principali sunt proiectati de-a lungul coloanei vertebrale in zona perineului – la coccis, zona sacrala, cea a plexului solar, a inimii, a gatului, a fruntii  si a crestetului capului. Centri energetici principali sunt specializati si coordoneaza functiile uneia dintre glandele endocrine ale corpului fizic si cele ale unui plex nervos apartinand sistemului nervos autonom vegetativ = simpatic + parasimpatic.

Determinat de traume sau deviante de comportament in viata unui individ, aceste vartejuri energetice de camp se pot bloca integral sau partial, datorita perturbarilor campurilor si a proiectiilor acestora in planurile existentiale. In asemenea cazuri, plexurile nervoase functioneaza distorsionat, asa ca glandele endocrine nu pot functiona la intregul potential iar apoi receptorii nervosi semnaleaza durere,  provocand suferinta corpului fizic.

Cu toate ca fiecare chakra este caracterizata de o frecventa dominanta de culoare, fiecare chakra emana toate culorile spectrului – armonici inferioare si armonici superioare asociate valorilor proprii ale frecventei de lucru. Pornind de la centrul bazal sunt caracteristice urmatoarele culori dominante: radacina-rosu, sacral-oranj, ombilical-galben, la inima-verde, baza gatului-albastru, frunte-indigo si crestet-violet/argintiu-auriu.

Pe langa culorile caracteristice planului existential in care se manifesta, fiecare fiinta prezinta frecvente proprii asociate cu propriul sau mod de manifestare, care insa respecta legile armonicitatii matematice – constituind armonici superioare ale propriei fundamentale. In alte spectre de frecvente acestora le corespund armonice conjugate, de exemplu fiecarui centru ii corespunde un sunet de tonalitate absoluta si un timbru relativ asociat, intr-un fonem numit „mantra” = cantare sacra, sunet sacru in sanscrita.

Deasupra „coroanei” din crestet exista trei chakre superioare , despre care sunt revelate foarte putine informatii. Prima dintre chakrele superioare este purpurie, cea de-a doua emite lumina alba pura atribuita „Constientului Divin” iar ultima nu emite vizibil lumina – aceasta este negrul sacru – Vidul primordial, care contine totul si din care se formeaza toate lucrurile.

Muladhara sau chakra bazala

Muladhara inseamna „radacina de la baza” in sanscrita. Simbolistica rasariteana o reprezinta ca o floare de lotus cu patru petale, de culoare rosu intens. Petalele chakrei Muladhra se pot percepe ca mici vartejuri care se rotesc cu viteza foarte mare. Ele sunt in stransa legatura cu temperamentul Omului.

Simbolistica hindusa reprezinta chakra cu un patrat galben incadrat de cele patru  petale, care reprezinta pamantul pozitionat stabil intre cele patru directii cardinale. Din patrat emana sase sageti , la cele patru colturi si in plan vertical din mijlocul patratului, care reprezinta caile pe care putem calatori pe drumul vietii, altele decat directiile geografice.

Zeitatea Ganesha manifestat intr-un elefant cu 7 trompe este animalul sacru asociat acestei chakre, care simbolizeaza mineralele necesare sustinerii vietii fizice. Deasupra elefantului se reprezinta un triunghi rosu cu varful in jos, reprezentare pentru aspectul feminin al creatiei. Interiorul triunghiului adaposteste un falus cu un sarpe incolacit in jurul sau. Acesta reprezinta energia nemanifestata „Kundalini” – in traditia sanscrita = cel infasurat – , a Sfantului Duh – in traditia crestina. Deasupra falusului se gaseste o luna noua, simbolizand Sursa Divina a energiilor de manifestare.

Traditia yoga considera ca sediul vitalitatii, Muladhara, este un centru din osul sacru unde are o iesire spre Muladhara chakra, la randul ei amplasata la extremitatea coccisului si care radiaza in jos, in conexiune cu Pamantul. Acest centru distinct contine Energia Primordiala, denumit „sarpele Kundalini”. Doctrina hindusa considera ca atunci cand o persoana si-a desavarsit pregatirea pe toate planurile, campul „sarpe” se trezeste si urca, trecand prin toate chakrele, pana la centrul crestetului, determinand iluminarea si intelegerea absoluta. Culoarea dominanta a radiatiilor emise din chakra bazei este rosie.

Centrul energetic bazal constituie sediul energiei fizice si al vitalitatii. Controleaza simtul mirosului si are menirea de a genera vointa si forta. Astrologia ezoterica ii asociaza planetei Marte. Partea inferioara a corpului este influentata de acest centru, anume picioarele, oasele, intestinul gros, coloana vertebrala si sistemul nervos. Glandele endocrine aferente centrului bazal sunt gonadele, dar in mod diferit la femei si barbati. Are o influenta mai mare asupra testiculelor, in timp ce Swadisthana, centrul sacral, exercita o influenta mai mare asupra ovarelor la femei. Acesti centri sunt direct legati de sexualitate si de componenta Zong Qi a biocampurilor.

Atunci cand Muladhara functioneaza la parametrii normali, genereaza vointa ferma a unei persoane si capacitatea ei de a trai in planul fizic, plin de vitalitate si energie. Persoanele cu centrul bazal sanatos vor depasi orice necazuri sau obstacole, considerand viata ca pe o aventura fascinanta care merita traita, o joaca sau un vis devenit realitate.

Blocarea acestui centru determina scaderea vitalitatii persoanei in cauza, care abia este in stare sa isi indeplineasca obligatiile cotidiene, preocupata mai mult cu supavietuirea. Oamenii cu disfunctii de Muladhara sunt abatuti, depresivi, lipsiti de bucuriile vietii. Fiind invecinata cu Swadisthana, determina si tulburari de sexualitate ca frigiditatea, impotenta si sterilitatea. Organele excretoare sunt de asemenea afectate in cazul disfunctiilor centrului bazal: afectiuni tipice sunt boli ale vezicii urinare, cistite, boli ale prostatei, hemoroizi inflamati iar in cazurile grave afectiuni cronice ale colonului.

Corpul fizic si energia ancestrala ZongQi sunt structurile subtile asociate Muladharei. Elementul asociat chakrei Muladhara este Pamantul. Simtul caracteristic cantrului bazal este mirosul. Mantra asociata chakrei Muladhara este LAM.

Swadisthana sau chakra sacrala

In sanscrita, Swadisthana inseamna „locuinta proprie” sau „inchisa in sine”, iar chakra este proiectata la jumatatea distantei dintre ombilic si pubis. Simbolul asociat este un lotus cu 6 petale, de culoare portocalie. Traditia hindusa reprezinta o semiluna in mijlocul petalelor iar aceasta contine un crocodil – animalul sacru asociat. Semiluna corespunde receptivitatii feminine. Pentru ca gestioneaza fluxul fluidelor in corp, este asociata cu elementul Apa.

In astrologia esoterica, centrul energetic sacral este sub influenta Lunii iar calitatile aferente Swadisthanei sunt Inteligenta si Dragostea. Frecventa radiantei sale este mai inalta decat cea a primei chakre, fiind prima armonica a acesteia. Astfel, in ordinea puterii, cea mai puternica este forta vitala a centrului bazal, urmata de energia sexuala a centrului sacral. Swadisthana dispune de o legatura directa cu Vishuddha – centrul gatului. De aceea in practicile tantrice se urmareste „sublimarea energiilor”, proces in care energia sexuala este rafinata si transferata in centrul gatului, unde este folosita la creativitate, comunicare si intretinerea activitatilor spirituale -ShenQi. Disfunctiile centrului sacral determina stari emotive de anxietate, teama si fobii. Functionarea in parametrii normali genereaza increderea in sine si siguranta in conduita.

Glandele si organele gestionate de Swadisthana sunt pielea, organele de reproducere – mai ales cele feminine, rinichii, vezica urinara,sistemul circulator si sistemul limfatic. Plexul nervos asociat este plexul sacral iar glandele endocrine asociate sunt suprarenalele.

Disfunctiile sexuale sunt legate de blocarea acestui centru energetic. In cazurile grave poate provoca incapacitatea femeii de a atinge orgasmul in timpul actului sexual. La barbati, disfunctia grava determina prin ejaculare precoce, erectie perturbata sau impotenta. Rolul centrului sacral la gestionarea lichidelor, coroborat cu dereglarile functionale asociate determina afectiuni ale rinichilor si ale vezicii urinare – infectii urinare si incontinenta urinara -, tulburari ale sistemului circulator, afectiuni ale aparatului sexual – la barbati tulburari in producerea lichidelor seminale; la femei tulburari de menstruatie, infectii vaginale si chisturi, sterilitate si in cazurile mai grave degenerate in sindromul Cushing, avand maladii asociate ca hipertensiune, diabet, obezitate, rotunjirea fetei, osteoporoza etc.

Fiind legata direct de meridianul Intestinului Gros si de meridianul Trei Focare, functia defectuoasa a chakrei sacrale mai este asociata cu tulburarile acestor meridiane si organelor guvernate de acestea, manifestate ca si probleme de digestie si implicit de metabolism – deficit de asimilare sau catabolism exacerbat, termoreglare slaba etc.

Pe de alta parte, cand centrul sacral Swadisthana functioneaza la deplinul sau potential, acesta elibereaza intuitia si puterile psihice – vointa, hotararea, comunicarea nonverbala. Fiind asociat corpului eteric si sexualitatii, aceasta nu intra in activitate decat la pubertate, cand trezeste si amplifica energiile sexuale, intensifica constienta fata de stimuli externi, determinand „fitele” si „toanele” copiilor aflati in faza de pubertate si elibereaza circulatia fluxurilor cu energiile de reproducere YuanQi.

Corpul eteric si energia de reproducere YuanQi sunt structurile asociate chakrei  sacrale. Chakra Swadisthana este asociata cu elementul Apa. Simtul caracteristic centrului sacral este gustul. Mantra acestui centru energetic este VAM.  

Manipura -Nabhi- sau chakra plexului solar

Denumirea „Manipura” inseamna „plin cu giuvaeruri” sau „orasul bijuteriilor” si este atribuita functiei principale a chakrei de a fi focarul cadurii corporale, asemenea unui soare de aur. Nabhi inseamna buric in limba hindusa, este denumirea popuara.

Proiectia chakrei Manipura este localizata intre cea de-a 12-a vertebra toracica si prima vertebra lombara. Traditia hindusa o reprezinta sub forma unui lotus cu zece petale, galben stralucitor. In versiunile mai elaborate, centrul sau gazduieste un triunghi asezat cu varful in jos, cu cate o prelungire in forma de „T” pe fiecare dintre laturi. Animalul sacru al acestei chakre este berbecul, simbolul liderului de grup – turma.

 Manipura este centrul corpului emotional, care determina personalitatea si conduita – atat cea fizica cat si cea sociala. Chakrei lombare ii revine acest rol intrucat este centrul in care prana, respectiv vitalitatea telurica yin, care urca, se intalneste cu apana, adica vitalitatea celesta yang, care se propaga de sus in jos, generand energia necesara sustinerii vietii. Centrul Manipura se activeaza atunci cand se reunesc fluxurile energetice disociate.

Centrul solar este guvernat de Soare si are calitatea de a emana inteligenta activa, respectiv inteligenta colectiva. Pe taramul astral – corespunzator corpului emotional, acest centru gestioneaza dorintele, emotiile si sentimentele. La nivel fizic, centrul Nabhi este implicat in special in procesele de digestie, de absorbtie a nutrientilor, de transport si de transformare a acestora.

Glanda endocrina asociata Manipurei este pancreasul iar plexul nervos aferent este plexul solar. Procesele si organele gestionate de aceasta chakra sunt: respiratia, digestia, detoxifierea, miscarile diafragmei, respectiv stomacul, duodenul, vezica biliara si ficatul.

Atunci cand aceasta chakra nu functioneaza corect, apar predispozitii spre modificari bruste ale starii psihice, tendinta de teribilism, bravura si sfidare alternate brusc cu depresii, introvertire, letargie – functie de temperamentul persoanei. Cei cu disfunctii la nivelul Manipurei manifesta adesea obiceiuri alimentare deviante – anorexie, bulimie -, sufera frecvent de indigestii si colici abdominale. Cazurile grave degenereaza in ulcer, diabet, ciroze, adesea insotite de angoase si manii.

Perturbarea cronicizata a acestei chakre poate cauza afectiuni de instabilitate nervoasa – nevroze, psihoze, sindrom maniaco-depresiv, dar si cancer, atunci cand energiile din centrul superior, cel al inimii, nu pot fi manifestate in taramul fizic. Centrul solar asigura legatura dintre chakra inimii – Anahata – si chakra sacrala. Odata cu obturarea acestei legaturi, iubirea si dragostea se disociaza de sexualitate, generand deviante in activitatea sexuala. La nivel comportamental, disfunctia Manipurei determina lipsa de curaj a oamenilor afectati, neincrederea in fortele proprii, sentimentele de frustrare, insingurare si expulzare din societate – „nimeni nu ma vrea” sau „nu vreau sa stiu de nimeni si de nimic”.

Pe de alta parte functionarea fireasca a chakrei Manipura determina la subiecti sentimentul implinirii, multumirea de sine si sentimentul de apartenenta si siguranta sociala, dublate de o viata emotionala profunda si complexa. Nabhi – buricul – determina astfel relatiile sufletesti intre indivizii legati in relatii de simpatie, de apartenenta, de prietenie si culminand in cele de afectiune profunda, astfel incat intre plexurile lor solare se stabilesc cordoane de legatura in campuri – denumite stringuri in traditia anglo-saxona.

Cu cat relatiile se intaresc, cu atat legaturile din campurile aferente devin mai solide. Incheierea relatiei determina destramarea lenta a legaturilor. „Stringuri” caracteristice se formeaza intre soti, parinti si copii, intre frati, intre bunici si nepoti, intre ceilalti membrii ai familiei, intre colegii de banca la scoala, intre colegii de la locurile de munca, intre membrii unor asociatii din societatea civila, etc.

Corpul emotional si energia de nutritie IongQi sunt structurile asociate chakrei sacrale. Chakra Manipura este asociata cu elementul Foc – traditia hindusa. Simtul caracteristic centrului sacral este cel tactil – simtul termic. Mantra acestui centru energetic este RAM.

Anahata sau chakra inimii

Denumirea „Anahata” inseamna „nelovit” sau „care nu suna”. Traditia vedica considera ca interactiunile dintre obiecte, indeosebi lovirea lor, produce sunetele. In schimb, sunetul primordial provine din taramul de dincolo de limitele lumii in care fiintam, este sunetul tacerii absolute, reprezinta sursa tuturor sunetelor si este denumit „sunetul Anahata”. Din acest motiv, in centrul inimii se manifesta perceptia sunetului, care transcende in campul spiritual de evolutie, spre un nivel superior al constientului – E. Berendt -„Nada Brahma”-

Centrul Anahata este proiectat intre vertebrele a 4-a si 5-a a toracelui, simbolul asociat fiind un lotus verde cu 12 petale, fiind perceput adesea cu irizari roz. Traditia hindusa ii reprezinta o hexagrama in centrul lotusului, fiind armonica superioara a „stelei lui David” – Swadisthana. Astrologia esoterica considera ca este guvernata de Venus. Animalul reprezentativ asociat este o antilopa iar calitatea aferenta chakrei Anahata este armonia confruntarii – respectiv compasiunea si empatia, sublimata in iubire neconditionata.

Pe planul fizic Anahata este asociata inimii si sistemului circulator, sistemului imunitar, plamanilor si sistemului respirator, mainilor si bratelor. Glanda endocrina care ii este asociata este timusul iar plexul cardiac este componenta sistemului nervos aferenta inimii.

Disfunctia centrului energetic al inimii poate provoca afectiuni ale organelor si sistemelor gestionate de catre aceasta, cum ar fi durerile precordiale iar in cazuri grave infarctul miocardic – in pozitia culcat – sau angina pectorala – in pozitie verticala -, dar si cazuri de astm, probleme de imunitate, boli ale aparatului respirator, pana la cancer pulmonar.

Anahata si iubirea

Centrul energetic Anahata ii revine o functie extrem de importanta in evolutia fiintei umane, aceea de traire si manifestare a iubirii, care poate fi exprimata pe multe planuri, in stari din ce in ce mai rafinate. Spectrul iubirii este foarte larg, intre dragostea de sine – solicitanta, restrictiva si egoista, prin stadiul de pasiune mistuitoare si pana la iubirea neconditionata, plina de compasiune si de altruism. Acestea pot fi delimitate astfel:

  • dragoste eros in cultura elena-, afectiunea dependenta intre fiinte care au nevoie una de cealalta pentru a trai – dragostea sexuala intre barbat si femeie, dragostea intre parinti si copii sau dragostea intre dascal si invatacel;
  • pasiunefilos in elena-, dragoste pasionala, adeziune pasionala sau pasiune inflacarata pentru un lider, pentru o cauza sau pentru un lucru;
  • iubire agape in greaca -, iubirea neconditionatasau iubirea pura care se manifesta in forma cea mai elevata. Iubirea neconditionata poate fi numai daruita, fara a astepta sau a pretinde ceva in schimb. Odata cu aparitia unor pretentii in schimbul iubirii oferite, aceasta se degradeaza in pasiune sau in eros.

Cu cat centrul inimii este mai deschis, cu atat avem mai mult capacitatea de a oferi iubirea spirituala, pura. Chakra inimii ne permite de asemenea sa percepem frumusetea si puritatea iubirii spirituale oferita de semenii nostri si sa o primim cu toata increderea. Ce e drept, nu putem cere sau chiar pretinde iubire, dar o putem primi atunci cand Anahata este trezita.

Iubirea este legata de corpul mental, de capacitatea acestuia de a fi constient de sine si de obiectul iubirii, cat si de natura spirituala a acesteia. In plus, functionarea impecabila a centrului inimii permite detasarea noastra de valorile si obiectele materiale.

Lacasul invatatorului iubirii 

Lateral sub chakra inimii este proiectat un centru energetic mai mic, pe care traditia hindusa il considera a fi „templul invatatorului iubirii” din sufletul nostru. In mistica crestina inima adaposteste „lacasul iubirii”, iubirea neconditionata pe care a propovaduit-o Mantuitorul Isus. Doctrina vedica il reprezinta printr-un lotus cu opt petale, de culoare rosie. In interiorul lotusului acestei chakre se reprezinta o insula cu un altar din pietre pretioase sub un copac protector, lacas unde fiecare discipol se poate intalni cu „Maestrul” sau, in starea de meditatie. Aceasta chakra este denumita copacul Kalpa, unde Kalpa reprezinta un ciclu complet de creatie si distrugere, in acceptiunea cosmogoniei hinduse, cu durata de aproximativ 26.000 de ani, menita evolutiei spirituale. Varianta crestina a meditatiei Kalpa este „rugaciunea inimii” sau practica isihasmului – denumita sihastrie in termeni populari.

Corpul mental si energia defensiva WeiQi sunt structurile asociate chakrei inimii. Chakra Anahata este asociata cu elementul Aer – dupa traditia hindusa. Simtul asociat centrului inimii este pipaitul sau simtul presiunii. Mantra acestui centru energetic este YAM.

Vishuddha sau chakra gatului

Denumirea „Vishuddha” inseamna „purificare”, astfel ca acestei chakre ii revine tocmai acest rol. Simbolistica hindusa o reprezinta printr-un lotus cu 16 petale, de culoare azurie, uneori figurata cu aspect de fum albastru-violet. In centrul lotusului se plaseaza un triunghi cu varful in jos, cu un cerc alb inclus. Astrologia esoterica leaga Vishuddha de planeta Mercur iar calitatile la care centrul gatului este sensibil sunt legate de cunoastere, de stiintele concrete si de judecata. Animalul sacru asociat chakrei gatului este un elefant alb, simbolul intelepciunii, al discernamantului si al statorniciei.

Doctrina hindusa considera ca Vishuddha este locul unde poate fi gustat Nectarul Divin, elixirul nemuririi. Acest nectar este o secretie dulce, semitransparenta, produsa de glanda lalana chakra, aflata in spatele beregatei. Yoghinii cufundati in meditatie pot astfel supravietui vreme indelungata, fara apa si fara hrana, pe baza resurselor vitale ale lalanei. Mitologia greaca a sublimat aceasta credinta sub forma nectarului si a ambroziei – bautura si mancare – alimente eterice consumate de catre zeii din Olimp. Elixirul vietii vesnice a fost preluat ritual si simbolic chiar si in euharistia din slujba crestina, prin inchinarea de vin sfintit si mancarea unui fragment de anafura – azima sfintita, tinute in dosul gurii pana se dizolva.

La nivel fizic, Vishuddha guverneaza sistemul nervos, faringele cu corzile vocale si urechile, dar este legata direct si de organele genitale ale femeii, prin legatura cu Swadisthana chakra. Glandele endocrine asociate sunt tiroidele si paratiroidele iar plexul nervos aferent este plexul cervical.

Prin verbalizare, Vishuddha este centrul responsabil pentru transformarea formelor-gand in campuri purtatoare de energie si informatie manifestate, prin cuvantul rostit. Folosirea in comunicare a centrului de la gat este specifica fiintelor inteligente, mai ales a omului. Din acest motiv, vocea poate avea efecte puternic terapeutice, dar poate deveni o arma de temut, destructiva, prin adresarea acuzelor, a cuvintelor de ocara sau de injurii. In cazul folosirii benefice a calitatilor Vishuddha, cantatul este exprimarea purificarii sufletului, a gandurilor si a emotiilor prin intermediul gatlejului.

Judecata de sine si judecata altora este alta trasatura a chakrei gatului. Prin disfunctia acesteia, oamenii suparati pe lume sunt adesea ragusiti si cu gatul intepenit. Pe de alta parte, atunci cand Vishuddha functioneaza la parametrii normali, calmul, seninatatea si detasarea devin trasaturi permanente ale persoanei respective. Doctrina hindusa si mistica crestina considera ca centrul gatului constituie puntea de legatura din lumea fizica in lumea spirituala. Taramul cauzal – planul karmic – este cel asociat acestei chakre. Prin judecatile si autojudecatile pe care le formulam in gand, ne consemnam datorii si debite in „cartea vietii” sau „Cronica Akasha”, care se rasfrang asupra subconstientului nostru si ne determina actiunile. Aceasta dependenta de cauzalitate este denumita „karma” in traditia hindusa.

Odata deschis centrul energetic de la baza gatului, comunicarea cu vechii cunoscuti si prieteni se poate deteriora, intrucat conectarea la lumea spirituala implica modificarea energiilor – la frecvente mai ridicate, ceea ce provoaca schimbarea preocuparilor si a simpatiilor, generand dificultati de comunicare. Limbajul popular spune ca asemenea oameni „nu mai sunt pe aceeasi lungime de unda”. Pe de alta parte noile preocupari si energiile aferente interactioneaza cu campuri si energii de acelasi fel, astfel ca apar alti prieteni si alte simpatii.

Un efect secundar al deschiderii chakrei Vishuddha este dezvoltarea abilitatilor intuitive de cunoastere si de comunicare, atat verbale, cat mai ales perceptiile senzoriale largite si cele extrasenzoriale: capacitatile de telepatie, de telecognitie, de retrocognitie si de premonitie – cunoasterea lucrurilor aflate in alta parte, a trecutului si a viitorului.

Disfunctiile la nivelul acestui plex energetic pot provoca boli ale sistemelor aferente, de exemplu: laringita, usturimi in gat, ameteli, alergii, astm, oboseala, anemie si la femei probleme cu ciclul lunar. Prin legatura cu centrul sacral uneori se constata tendinte de imbolnavire a pielii, care uimitor pot fi remediate prin comunicare verbala sau prin activitati de exprimare artistica – efect folosit in medicina. Drept urmare a situatiilor indelungate de stres, apar simptome de oboseala cronica, pana la surmenaj, cazuri in care chakra gatului poate fi grav perturbata, afectand tiroida, adesea fara ca acesta sa prezinte semne clinice la analize. Remediul eficient al acestor afectiuni este neaparat odihna, pentru ca epuizarea nu poate fi recuperata numai prin reglarea superficiala a chakrei. In cazuri extreme, disfunctia chakrei gatului poate determina tetanie si osteita fibroasa – cresterea semnificativa a concentratiei de calciu in urina si sange, prin influenta asupra glandelor paratiroide.

Corpul cauzal – karmic si energia spirituala ShenQi sunt structurile asociate chakrei gatului. Chakra Vishuddha este asociata cu elementul eter. Simtul caracteristic centrului de la gat este auzul. Mantra acestui centru energetic este HAM.

 Ajna sau chakra frontala

Denumirea „Ajna” inseamna „porunca”, numita astfel pentru ca este centrul energetic care primeste comenzile de la Sinele Superior – in acceptiunea lui Freud – si le coreleaza cu subconstientul si cu supraconstientul individului. Traditia hindusa o reprezinta cu doua petale, proiectate in centrul fruntii, deasupra sprancenelor. Cele doua petale simbolizeaza functionarea distincta a celor doua emisfere cerebrale: stanga logico-rationala si dreapta imaginativ-figurativa sau intuitiva. Iconografia hindusa o figureaza simbolic printr-un cerc flancat de cele doua petale, cu un triunghi auriu circumscris, cu varful in jos; alte variante ii includ o fereastra de lumina. Astrologia esoterica ii atribuie guvernarea din partea planetei Uranus. Ajna Chakra este corelata calitatilor spirituale de devotament si idealism.

Glanda endocrina asociata chakrei frontale este hipofiza iar incrucisarile nervilor in chiasma optica si in decusatia piramidala reprezinta proiectiile chakrei Ajna in sistemul nervos.

Centru energetic al fruntii este locul de intalnire al celor doua curente principale Ida – Yin, stanga, feminin si Pingala – Yang, dreapta, masculin, care se contopesc, determinand iesirea din polaritate si intrarea in armonia unitara Tao, corespunzator trezirii spirituale. Dincolo de Ajna, in cele doua emisfere cerebrale se proiecteaza – in stanga, subconstientul – asa cum este definit de Sigmund Freud si – in dreapta, supraconstientul sau constientul colectiv – asa cum este definit de Carl Gustav Jung. In interpretarea lui Nirmala Srivastava Devi, cele doua proiectii determina Egoul -stanga si Superegoul -dreapta. Echilibrul celor doua proiectii ale constientului permite manifestarea armonica a constientului in starea de trezie, adica a perceptiei timpului prezent. Din aceste motive, meditatia foloseste adesea chakra fruntii drept centru de concentrare a atentiei.

Trezirea chakrei Ajna activeaza puterile spirituale „siddhi”, in lumea apuseana denumite perceptii extrasenzoriale – clarviziunea=capacitatea de a percepe lucrurile invizibile cu ochii fizici, clarauzul=capacitatea de a percepe sunetele inaudibile cu urechile fizice, cat si telepatia=capacitatea de a comunica cu ajutorul gandurilor. Activarea centrului frontal implica sporirea inteligentei, cresterea capacitatii de memorare, intensificarea vointei, capacitatea de concentrare a gandurilor si de focalizare a simturilor cat si amplificarea capacitatii de vizualizare. „Atunci cand Ajna se afla in stare de trezire completa, ne aflam in Legea Gratiei Divine, depasindu-ne destinul sau karma.” – conform conceptiilor din mistica crestina.

La nivel fizic, Ajna este corelata cu ochii, urechile, nasul si creierul. Functionarea  dizarmonica a acestei chakre determina tulburari ale facultatilor mintale si ale conduitei, de exemplu epuizare, iritabilitate, confuzie si rigiditate in gandire – prejudecati. Disfunctia chakrei Ajna mai este asociata cu afectiuni la nivelul capului: insomnie, sinuzita, nevroze, migrene, distress mental, alergii la polen sau la fan, dar si afectiuni oculare in cazurile de perturbare grava.

Cand insa Ajna functioneaza in parametri normali, aceasta se reflecta in chakrele secundare ale capului, ceea ce duce la aparitia unor efecte biofotonice de emisie la organele senzoriale si de comunicare de la cap, determinate de gura, astfel:

  • Cand gura este deschisa, emisfera ochilor se amplifica;
  • Cand gura este inchisa, emisia ochilor predomina asupra emisiei urechilor;
  • Cand gura si ochii sunt inchisi, se amplifica emisia urechilor.

De altminteri, principiul lui Fermat al parcursului ambivalent al undelor luminoase – electromagnetice, permite ca aceste organe sa nu fie numai receptori, ci si emitatori.

Corpul luminic – budhic sau christic si armonia Tao sunt structurile asociate chakrei fruntii. Chakra Ajna nu are element asociat, ci corespunde la Sfantul Duh – Spiritul Lumii. Simtul caracteristic centrului din frunte este vazul. Mantra acestui centru energetic este OM – AUM in traditia franceza si AMEN in traditia mozaica si cea crestina.

Sahasrara sau chakra crestetului capului

Sahasrara – „deschiderea sfanta” in sanscrita, este proiectata in dreptul fontanelei,  la aproximativ 10-15 cm deasupra crestetului capului. Traditia hindusa o reprezinta simbolic drept un lotus cu 1000 de petale, motiv pentru care adesea este denumita chakra „coroana”. Ca atare este deschiderea spre infinit a fiintei, accesul catre starea suprema de existenta, catre eternitate. Astrologia esoterica ii asociaza influenta planetei Neptun.


„Coroana” coordoneaza toti ceilalti centri energetici, este seful tuturor chakrelor si meridianelor. De aceea, culoarea asociata Sahasrarei este un alb lucios, cu irizatii argintii si aurii, reprezentata adesea pe un fond violet sau in toate culorile spectrului. Atitudinile si trairile corelate cu centrul crestetului sunt demnitatea, tamaduirea si respectul de sine.

Glanda endocrina asociata este epifiza sau glanda pineala iar medicina traditionala hindusa ii asociaza integrator intregul sistem nervos central.

Coroana este sediul puterii spirituale din planurile existentiale accesibile fiintei umane, de unde provine constientul pur. Sahasrara este centrul unde se contopesc puterea celesta a spiritului cu puterea telurica a pamantului, in procesul de trezire a energiei primordiale Kundalini, manifestarea Duhului Sfant in fiinta umana. Trezirea lui Kundalini este sinonima cu iluminarea, respectiv dobandirea harului divin. Astfel, persoanele care au atins aceasta stare, se bucura de intelegerea deplina a propriei lor existente, asa ca sunt eliberati de nevoia de a se reintrupa intr-un corp fizic – „avatar”. In schimb, daca o doresc, au libertatea de a reveni in lumea fizica pentru a ajuta omenirea in evolutia ei.

Deschiderea centrului din crestet ii permite Omului sa-si perceapa distinct propria sa spiritualitate, eliberat de orice ritualuri sau dogme. Trezirea desavarsita a chakrei Sahasrara deschide si accesul individului la cele trei chakre superioare – cea alba, cea neagra si cea purpurie, prezumtive relee de comunicare cu starile superioare ale existentei.

Progresele cercetarilor din domeniul biofotonicii vin sa confirme ceea ce sistemele de gandire au afirmat dintotdeauna: noi suntem fiinte de lumina intrupate intr-un corp fizic, pentru a vietui in lumea „densa”. Traim cufundati in lumina, ne hranim cu lumina, functionam si evoluam cu ajutorul luminii, ba chiar murim prin dizolvarea in lumina. Traim intr-un mediu intretinut de lumina naturala a Soarelui, cu un spectru larg, de la infrarosu pana la ultraviolet, de care avem nevoie si de care suntem dependenti, asa cum este ea in mod natural. Lumina soarelui ne regleaza ritmul circadian, prin intermediul complexului format din hipofiza, epifiza si hipotalamus. De aceea, traditia hindusa, dar si cea egipteana si mai mult sau mai putin explicit si alte sisteme denumesc acest complex „cel de-al treilea ochi” sau „Ochiul lui Shiva”, respectiv „ochiul soacrei”.

Structurile asociate chakrei Sahasrara sunt corpul spiritual si campul Energiei Universale Rei-Ki, prin dizolvarea energiei Qi si contopirea sa cu Sursa Unica din care a derivat. Chakra „coroana” nu are element asociat, intrucat reflecta informatia abstracta, pura. Centrul din crestetul capului nu are simt asociat, ci cunoasterea directa, prin revelatie. Sahasrara nu are mantra, pentru ca ii corespunde sunetul primordial al tacerii absolute.  

Sursa: Energetica Viului – introducere in bioenergetica

Autor: Michael Szellner

 


3 păreri la “Structura corpului energetic uman

  1. Cei 7 centri energetici principali sunt de fapt ….6!
    Sub numele de ,,Sahasrara” se ascund de fapt inca doua seturi de cate 6 chakre (unul pentru corpul astral si celalat pentru corpul cauzal).
    Anatomia subtila a omului cuprinde 3 seturi de cate 6 centri subtili.
    Asa invata Sant Mat – Invatatura Maestrilor Spirituali Perfecti.

  2. Ai facut o confuzie destul de importanta.Ai scris ca chakra frontala(Ajna) este asociata cu hipofiza(glanda pituitara)
    INCORECT! Este asociata cu EPIFIZA(glanda pineala), iar hipofiza este asociata cu cea de-a saptea chakra(Sahasrara)
    Poate corectezi, te rog!

Lasă un răspuns către Luciana Savin Anulează răspunsul